Raymond Daniel Manzarek
|
From Origional Elektra Records
bio, 1967:
Birth Date & Place: February 12, 1939, in Chicago
Height 6', Weight: 160lbs, Hair: Blonde,
Eyes: Blue
Family Info: Raymond, Helen, Rick, Jim
Home Info: Hollywood
Schools Attended: UCLA
Marriage Info: married
Instruments Played/Part Sung: organ, piano, bass
Favorite Singing Groups: no good new groups at this
date
Individual Singers: Muddy Waters, Jacques Brel
Actor & Actress: Marlene Dietrich, Orson Welles
TV Shows: documentaries, news, sports
Colors: blue
Foods: oysters, snails, prime ribs
Hobbies: projecting the feel of the future
Sports: tennis, swimming
What you looked for in a girl: compatibility, reality
What do you like to do on a date?: dinner, movies, walk,
ice cream, drive to beach
Plans/Ambitions: films
|
(Original Elektra Records bio, 1967
excerpted from "The Doors The Illustrated History" by Danny
Sugerman)
Raymond Daniel Manzarek, born
February 12, 1939, in Chicago. Keyboard player, attended UCLA Film School.
I grew up in Chicago and left when I was 21 for Los Angeles. My
parents gave me piano lessons when I was around nine or ten. I hated it
for the first four years -- until I learned how to do it -- then it became
fun, which is about the same time I first heard Negro music. I was about
12 or 13, playing baseball in a playground; someone had a radio tuned
into a Negro station. From then on I was hooked. I used to listen to Al
Benson and Big Bill Hill -- they were disk jockeys in Chicago. From then
on all the music I listened to was on the radio. My piano playing changed;
I became influenced by jazz. I learned how to play that stride piano with
my left hand, and knew that was it: stuff with a beat -- jazz, blues,
rock.
At school I was primarily interested in film. It seemed to combine my
interests in drama, visual art, music, and the profit motive. Before I
left Chicago I was in theater. These days, I think we want our theater,
our entertainment to be larger than life. I think the total environmental
thing will come in. Probably Cinerama will develop further.
I think The Doors is a representative American group. America is a melting
pot and so are we. Our influences spring from a myriad of sources which
we have amalgamated, blending divergent styles into our own thing. We're
like the country itself. America must seem to be a ridiculous hodgepodge
to an outsider. It's like The Doors. We come from different areas, different
musical areas. We're put together with a lot of sweat, a lot of fighting.
All of the things people say about America can be said about The Doors.
All of us have the freedom to explore and improvise within a framework.
Jim is an improviser with words.
Рэй Манзарек
(Подлинная биография Elektra Records,
1967 -- из книги "Иллюстрированная История The Doors" Дэнни
Шугермана.)
Рэймонд Дэниел Манзарек, род. 12 февраля 1939
в Чикаго. Пианист, обучался кинематографии в Калифорнийском университете.
Я вырос в Чикаго и уехал оттуда в Лос Анжелес, когда мне было 21 год.
Мои родители обучали меня игре на пианино, когда мне было девять или десять.
Первые четыре года я это ненавидел -- до тех пор, пока не научился --
и с тех пор это стало здорово, и примерно тогда же я впервые услышал негритянскую
музыку. Мне было двенадцать или тринадцать лет, я играл в бейсбол на площадке;
у кого-то оказалось радио, настроенное на частоту негритянской станции.
С тех пор я попался на крючок. Я слушал Эла Бенсона и Биг Билл Хилла,
чикагских ди-джеев. С тех пор всю музыку я слушал только по радио. Стиль
моей игры изменился под воздействием джаза. Я научился игре на пианино
левой рукой, и я знал, что джаз, блюз, рок - музыка с ритмом - это именно
то, что надо.
В школе я впервые обнаружил интерес к кино. Оно казалось мне соединяющим
мои интересы в драме, визуальном творчестве, музыке, и -- в прибыли. Перед
тем, как покинуть Чикаго, я играл в театре. В те дни нам казалось, что
наш театр, наше зрелище больше, чем жизнь.
Я думаю, "The Doors" -- характерная, символичная для Америки
группа. Мы меняем форму вместе с Америкой. Наши воздействия берут начало
из мириадов источников, которые мы соединили, смешали из различных стилей
в наш собственный образ. Мы подобны стране. Америка должна казаться постороннему
человеку нелепым смешением. Это как "Двери". Мы происходим из
разных сфер, из разных музыкальных сфер. Мы вместе трудились, вместе боролись.
Всё, что говорится об Америке, может быть применимо и к "Дорз".
У всех нас имеется достаточная свобода, чтобы исследовать и импровизировать
в пределах основы. Джим же импровизирует словами.
|