Robert Alan Krieger
|
From Origional Elektra Records
bio, 1967:
Birth Date & Place: January 8, 1946, in Los Angeles
Height 5"9, Weight: 135lbs, Hair:
Brown, Eyes: Green
Family Info: Stu, Marylin, Ron
Home Info: Laurel Canyon - groovy
Schools Attended: Uni High, Menlo UCLA, Cal at Santa
Barbara
Marriage Info: no
Instruments Played/Part Sung: guitar
Favorite Singing Groups:
Individual Singers: Van Morrison, Jimmy Reed, James
Brown
Actor & Actress: Brando, W.C. Fields
TV Shows:
Colors: all
Foods: peanuts
Hobbies: music
Sports: surfing
What you looked for in a girl: soul
What do you like to do on a date?: do as much as possible
Plans/Ambitions: produce |
(Original Elektra Records
bio 1967, excerpted from "The Doors The Illustrated History"
by Danny Sugerman)
Robert Alan Krieger, born January 8, 1946, in Los Angeles. Guitarist,
performer, attended UCLA.
The first music I heard that I liked was "Peter and the Wolf".
I accidentally sat and broke the record (I was about seven). Then I listened
to rock'n'roll -- I listenedto the radio a lot -- Fats Domino, Elvis,
The Platters...
I started surfing at fourteen. There was lots of classical music in my
house. My father liked march music. There was a piano at home. I studied
trumpet at ten, but nothing came of it. Then I started playing blues on
the piano -- no lessons though. When I was seventeen, I started playing
guitar. I used my friend's guitar. I didn't get my own until I was eighteen.
It was a Mexican flamenco guitar. I took flamenco lessons for a few months.
I switched around from folk to flamenco to blues to rock'n'roll.
Records got me into the blues. Some of the newer rock'n'roll, such as
the Paul Butterfield Blues Band. If it hadn't been for Butterfield going
electric, I probably wouldn't have gone rock'n'roll.
I didn't plan on rock'n'roll. I wanted to learn jazz; I got to know some
people doing rock'n'roll with jazz, and I thought I could make money playing
music.
In rock'n'roll you can realize anything that you can in jazz or anything.
There's no limitation other than the beat. You have more freedom than
you do in anything except jazz -- which is dying -- as far as making any
money is concerned.
In The Doors we have both musicians and poets, and both know of each other's
art, so we can effect a synthesis. In the case of Tim Buckley or Dylan
you have one man's ideas. Most groups today aren't groups. In a true group
all the members create the arrangements among themselves.
Робби Кригер
(Подлинная биография Elektra Records, 1967
-- из книги "Иллюстрированная История The Doors" Дэнни Шугермана.)
Роберт Алан Кригер, род. 8 января 1946 в Лос Анжелесе.
Гитарист, исполнитель, обучался в Калифорнийском университете. Первой
музыкой, которая мне понравилась, была "Петя и Волк". Я случайно
сел на пластинку и сломал её (мне было семь лет). Затем я услышал рок-н-ролл
-- я много слушал радио -- Фэтс Домино, Элвис, The Platters... В четырнадцать
я занялся сёрфингом. В нашем доме было много классической музыки, было
пианино. Отец предпочитал марши. Лет в десять я учился играть на трубе,
но из этого ничего не вышло; затем занимался на пианино. Когда мне исполнилось
семнадцать, я начал играть на гитаре моего друга, а в восемнадцать у меня
появилась и своя - гитара для мексиканского фламенко. И я несколько месяцев
учился фламенко. Прошёл путь фолк - фламенко - блюз - наконец, рок-н-ролл.
Блюзовые пластинки. Какие-то вещи раннего рок-н-ролла, типа блюз-бэнда
пола Баттерфилда. И если бы Баттерфилд не играл так "электрически",
я бы не увлёкся роком. Я не планировал становиться рок-музыкантом, желая
изучать джаз; я узнал, что некоторые успешно скрестили рок и джаз. И я
думал, что смогу зарабатывать, играя музыку. В рок-н-ролле можно осознать
что угодно, в отличие от джаза или чего бы то ни было. Нет ограничений,
только ритм. У вас больше свободы, чем где бы то ни было -- кроме джаза,
но он умирает -- настолько, насколько вы обусловлены заработком. В "Doors"
мы все музыканты и поэты, и знаем о творчестве друг друга, так что мы
сумеем достичь синтеза. Возьмём Тима Бакли или Дилана - тут идеи одного
человека. Большинство сегодняшних групп - это не группы. В подлиной группе
все члены согласны между собой.
|